Siemię lniane na odchudzanie. Jak wpływa na procesy redukcyjne?

W dziedzinie zdrowia i prawidłowego odżywiania nie ma chyba niczego, co byłoby równie niezwykłe, jak niepozorne nasiona lnu, których właściwości zdrowotne i wartości odżywcze powinny docenić zwłaszcza osoby mające dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego.

Brązowe lub złociste, płaskie nasiona lnu zwyczajnego zawierają witaminy B6, E, C, kwas foliowy, kwasy omega-3, w tym ALA (alfa-linolenowy) i omega-6, a także takie minerały jak wapń, magnez, żelazo, potas, fosfor, cynk oraz błonnik. Jest to również jedno z najlepszych źródeł lignanów – związków o budowie zbliżonej do żeńskich estrogenów, należących do fitoestrogenów.

Jakie właściwości ma siemię lniane?

Siemię lniane ma niesamowite właściwości zdrowotne i wartości odżywcze, które są znane i doceniane od tysięcy lat. To kolejny niesamowity środek, którym obdarowała nas Matka Natura. Len uprawiano w Chinach, Egipcie i Babilonie około 3 tysiące lat p.n.e. Jeszcze kilkanaście lat temu był obowiązkowym, naturalnym lekiem w naszych domach. Obecnie siemię lniane jest popularnym składnikiem diety, łatwo dostępnym w sklepach i aptekach. Zainteresowanie nim potęguje fakt, że siemię lniane zaliczane jest do super pożywienia.

Jego właściwości zdrowotne wynikają z zawartości błonnika, lignanów oraz kwasów tłuszczowych omega-3. Jedna łyżka siemienia lnianego dostarcza nam 3 g błonnika, co stanowi 8-12 proc. zalecanej dziennej dawki. – przekonuje autor bloga FitPoradnia.pl.

Lignany to fitoestrogeny – roślinne związki bioaktywne o działaniu antyoksydacyjnym. Siemię lniane jest ich najbogatszym źródłem i zawiera ich kilkaset razy więcej niż inne rośliny. Lignany działają prozdrowotnie na układ krążenia, zmniejszają ryzyko zachorowania na miażdżycę i chorobę wieńcową. Regulują pracę układu hormonalnego, dlatego są polecane kobietom w okresie przekwitania. Składniki odpowiedzialne za działanie przeciwnowotworowe to kwas tłuszczowy ALA, który przez działanie antyoksydacyjne hamuje rozwój guzów, oraz lignany blokujące enzymy biorące udział w metabolizmie hormonów i przyspieszające wzrost komórek nowotworowych.

Siemię lniane chroni przed nowotworami hormonozależnymi. Badania naukowe dowiodły, że jego spożywanie może wykazywać działanie ochronne przeciwko rakowi jajników, piersi, prostaty, endometrium, i jelita grubego. ALA jest również bardzo ważnym składnikiem odżywczym dla zdrowia żołądka oraz jelit. Chroni śluzówkę, poprawia stan osób cierpiących na chorobę Leśniowskiego-Crohna i zmniejsza stan zapalny jelit.

Aby jak najlepiej wykorzystać właściwości siemienia lnianego, dobrze jest je przed zjedzeniem zmielić lub zalać wodą, pod której wpływem pęcznieje i wydziela śluz. Ten zdrowotny żel stanowi pożywkę dla tzw. dobrych bakterii bytujących w przewodzie pokarmowym. Działa osłonowo na żołądek i jelita, przy refluksie, wrzodach i niestrawności, lecz nie poleca się go osobom cierpiącym na niedrożność jelit. Picie naparu jest doskonałym środkiem na kaszel oraz na podrażnienia jamy ustnej. Ponadto nasiona te regulują poziom cholesterolu LDL i glukozy we krwi, dobrze wpływają na ciśnienie i krążenie krwi oraz odporność, wzmacniają włosy i paznokcie, oczyszczają skórę, przyspieszają metabolizm. Stanowi także pożywkę dla dobrych bakterii bytujących w jelitach, które wspomagają oczyszczanie ze złogów.

Czy siemię lniane powoduje skutki uboczne?

Siemię lniane poleca się osobom zdrowym oraz w wielu stanach chorobowych, ale istnieją wyjątki. Działanie nasion lnu na kobiety ciężarne jest słabo przebadane, jednak większość lekarzy odradza jego spożywanie ze względu na działanie estrogenowe, ponieważ roślinne hormony mogą mieć wpływ na przebieg ciąży. Nie zaleca się go również osobom z silnymi zaparciami, gdyż duża ilość błonnika w takim przypadku spowoduje spotęgowanie problemu. Efekty uboczne związane ze spożywaniem siemienia lnianego mogą obejmować: bóle brzucha, nudności, wzdęcia, zaparcia i biegunki.

Czy warto stosować siemię lniane na odchudzanie?

Siemię lniane warto przemycać do codziennej diety. Nasiona lnu zawierają oba rodzaje błonnika – rozpuszczalny (20-40 proc.) i nierozpuszczalny (60-80 proc.). Ten pierwszy ma właściwości żelujące, powoduje wiązanie treści przewodu pokarmowego i opóźnia opróżnianie żołądka, przez co dłużej odczuwana jest sytość po posiłku. Warto wykorzystać to działanie podczas kuracji odchudzających. Dietetycy wskazują na korzystny wpływ tego rodzaju włókna na obniżanie poziomu glukozy i cholesterolu we krwi.

Błonnik nierozpuszczalny z kolei powoduje powiększenie objętości mas kałowych poprzez wiązanie wody. Dzięki temu ruchy perystaltyczne jelit są silniejsze, a wypróżnienia bardziej regularne. Jedno z badań wykazało, że przyjmowanie codziennie 30 g mielonego siemienia lnianego powoduje obniżenie wskaźnika BMI, ciśnienia krwi i poprawę profilu lipidowego. Powyższe wyniki potwierdza wiele innych badań. Siemię lniane działa prozdrowotnie przy dawce 10 g dziennie. Nie powinno zjadać się go więcej niż 50 g każdego dnia. Wprowadzać siemię do diety należy stopniowo, aby obserwować, jak toleruje je nasz organizm.